یکی از ابزار‌های مهمی که در داخل هر آشپزخانه‌ای وجود دارد به کار بردن جاقاشقی است که بهترین مدل های جا قاشقی در بازار وجود دارد که مجموعه‌هایی تولید کننده جا ظرفی با مواد مرغوب آن‌ها را طراحی و تولید می‌کنند. به همین خاطر نکته‌ای که باید نسبت به آن دقت بیشتری را به خرج داد به کار بردن آن‌ها به شکل‌های متفاوت و خاص است و همین طور قرار دادن آن در آشپزخانه خواهد بود.
برای هر آشپزخانه وجود جاقاشقی یکی از ملزوماتی است که نباید آن را نادیده گرفت و باید نسبت به مدل و نوعی که برای آن به کار برده می‌شود دقت زیادی را به خرج داد تا بتوان به خوبی از آن بهره‌مند شد.

ساختار‌های متفاوت برای جاقاشقی

برای جاقاشقی ساختار‌های متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها را به صورت مفصل بیان می‌کنیم. هنگامی که قاشق و یا چنگال شسته می‌شوند باید محلی برای قرار دادن آن‌ها وجود داشته باشد تا با قرار دادن آن‌هادر داخل جاظرفی میزان آبی که از قاشق و چنگال وجود دارد گرفته شود و برای مرحله دستمال کشی آماده شود.
دستمال کشیدن قاشق و چنگال باعث می‌شود که بتوان براقی و زیبایی قاشق و چنگال را حفظ کرد و از انداختن لکه بر روی قاشق‌ها جلوگیری به عمل آورد.

مدل جاقاشقیبهترین مدل های جا قاشقی

جاقاشقی‌ها انواع گوناگونی دارند که شامل:

  • آویزی
  • رومیزی
  • کنار سینک

جاقاشقی‌هایی که به صورت آویزی در آشپزخانه به کار برده می‌شوند برای ایجاد فضای بیشتر برای آشپزخانه مناسب خواهند بود. جاقاشقی‌های آویزی برای جاظرفی‌هایی که به دیوار نصب می‌شوند و یا این که در کنار سینک قرار می‌گیرند نیز مناسب خواهد بود.
در اصل به کار بردن جاظرفی به همراه جاقاشقی مناسب‌تر خواهد بود زیرا دسترسی به هر دو آن‌ها زمانی که در کنار هم قرار دارند بسیار ساده‌تر است.
جاقاشقی‌هایی که به صورت رومیزی کاربرد دارند بیشتر به عنوان جاقاشقی‌های پذیرایی از آن‌ها بهره برده می‌شود و دارای ساخت متفاوت‌تری نسبت به جاقاشقی‌هایی هستند که به صورت آویزی به کار برده می‌شوند.
در بین انواع مدل های جا قاشقی جاقاشقی رومیزی بیشترین کاربردی که دارد برای مهمانی‌ها مناسب خواهد بود. بنابراین دارای شکل رسمی نسبت به سایر جاقاشقی‌ها است این شکل رسمی برای پذیرایی مناسب‌تر خواهد بود. بنابراین از این جاقاشقی‌ها برای قرار دادن قاشق‌های تازه شسته شده نیست؛ زیرا باعث پوسیدگی و خراب شدن جنس جاقاشقی می‌شود.
البته جاقاشقی‌های رومیزی بستگی به جنسی که برای آن‌ها به کار برده شده است نیز دارد هر جنسی می‌تواند کاربرد‌های متفاوتی داشته باشد به همین خاطر باید نسبت به جاقاشقی و کاربرد آن دقت کرد. اگر از جاقاشقی رومیزی برای خشک شدن قاشق استفاده می‌شود باید ابتدا جنسی که برای آن در نظر گرفته شده است را مورد بررسی قرار داد.
از جاقاشقی‌هایی که دارای جنس استیل هستند برای خشک شدن قاشق و چنگال می‌توان استفاده کرد. این جاقاشقی مناسب برای آشپزخانه است و با توجه به جنسی که دارد اگر با آب تماس مکرر داشته باشد زنگ زده نمی‌شود و از بین نمی‌رود.

مدل جاقاشقی

جاقاشقی مناسب در کنار گاز

نکته دیگری که برای جاقاشقی وجود دارد قرار دادن آن در کنار گاز است. گاهی اوقات با توجه به فضا کم و اندکی که برای آشپزخانه وجود دارد قرار دادن لوازم و وسایل در آشپزخانه با فاصله کمی از هم قرار داده می‌شود به همین خاطر یکی از وسایلی که می‌توان از آن نام برد جاقاشقی است که در کنار گاز قرار می‌گیرد. جاقاشقی که در کنار گاز قرار داده می‌شود باید از جنس مقاومی برخوردار باشد تا بتوان از آن سال‌های سال بهره‌مند شد در اصل نکته‌ای که برای جاقاشقی وجود دارد جنس آن خواهد بود.
جنس جاقاشقی باید در برابر آب مقاوم باشد و زمانی که در کنار گاز قرار داده می‌شود و ذره‌های چربی در آن نفوذ می‌کند بتوان به راحتی آن را شستشو داد.
شستشو جاقاشقی نکته بسیار مهمی است که باید نسبت به آن توجه بیشتری را مبذول داشت. در هر حال زمانی که از جاقاشقی استفاده می‌شود باید این مطلب را در نظر داشت که از آن چه بهره‌ای برده می‌شود. جاقاشقی مناسب برای کابینت، باعث می‌شود که میزان کثیفی این نوع از جاقاشقی‌ها کمتر باشد. نکته‌ای که در رابطه با این نوع از جاقاشقی وجود دارد خیس نبودن قاشق است. بنابراین باید تمامی قاشق‌هایی که قرار است در آن قرار داده شود همگی به خوبی خشک شده باشند.

جاقاشقی حصیری

نوع دیگری از جاقاشقی که ساختار متفاوتی با جاقاشقی‌های دیگر دارد به شکل حصیری است که در بازار وجود دارد.
این نوع از جاقاشقی‌ها دارای بافت حصیری شکل هستند و در بیشتر موارد نیز برای مهمانی‌ها به کار می‌روند اما از آن‌ها می‌توان برای آشپزخانه نیز به کار برد. زیبایی در این نوع از جاقاشقی به شدت مشهود است و باید نسبت به آن دقت و توجه زیادی داشت بنابراین شستشو‌های مکرر ضرر زیادی به جاقاشقی حصیری خواهد زد و باعث می‌شود که بافت آن به سرعت از هم پاشیده شود.

  • نکته

در رابطه با جاقاشقی حصیری باید این مطلب را از نظر گذراند که با توجه به جنس آن نمی‌توان به صورت دائم آن را مورد شستشو قرار داد به همین خاطر باید ابتدا با یک دستمال تمیز و‌ تر این کار را انجام داد تا به بافت‌هایی که در جاقاشقی حصیری وجود دارد آسیبی وارد نشود.
حتی برای این که میزان کثیفی آن کمتر باشد می‌توان آن را در داخل کابینت قرار داد تا تمیز باقی بماند و تنها از دستمال برای گردگیری آن استفاده کرد.
بنابراین اندازه‌ای که برای جاقاشقی حصیری وجود دارد به صورتی است که بتوان آن را در داخل کابینت قرار داد، در اصل مشکلی برای اندازه آن وجود ندارد و به راحتی در کابینت قرار می‌گیرد.
جاقاشقی چوبی، انواع دیگری از جاقاشقی است که بیشتر به صورت تزئینی از آن استفاده می‌شود این نوع از جاقاشقی برای قرار دادن در داخل کابینت مناسب است.
برای این که بتوان از فضای داخلی مناسبی برای کابینت بهره‌مند شد باید از وسایلی استفاده کرد که هر کدام از آن‌ها دارای شکل و ساختار زیبایی باشند تا زیبایی و نظم خوبی را برای داخل کابینت به ارمغان آورد.
شستشو برای جاقاشقی چوبی توصیه نمی‌شود و باید نسبت به تمیز کردن آن مانند جاقاشقی حصیری از دستمال تمیز و‌ تر استفاده کرد تا بدنه آن به خوبی تمیز شود. کثیفی و چربی برای بدنه جاقاشقی با دستمال از بین نمی‌رود و باید آن را شست بنابراین توصیه می‌شود که جاقاشقی را دور از گاز و محلی که غذا درست می‌شود قرار داد تا کمتر کثیف شود و ذرات چربی بر روی آن باقی نماند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.