وجود یک جا ظرفی برای هر آشپزخانه ضروری به شمار می‌آید، چرا که به کمک آن‌ها می‌توانید وسایل و ظروف را نظم دهید و از شر شلوغی خلاص شوید. انواع مدل‌ های جا ظرفی‌ وجود دارد که متناسب با انتظارات و نیازهای خود می‌توانید هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید.

انواع مدل‌ های جا ظرفی‌

انواع مدل‌ های جا ظرفی‌ عبارت است از:

  1. آبچکان‌های چوبی
  2. جا ظرفی‌های پشت کانتر
  3. جا ظرفی‌های قاب استیل
  4. خشک کن‌های چند منظوره
  5. جا ظرفی‌های داخل سینک
  6. جا ظرفی‌های دو طبقه
  7. جا ظرفی‌های قابل تنظیم
  8. جا ظرفی‌های هوشمند
  9. جا ظرفی‌های پلاستیکی
  10. جا ظرفی پشت پنجره

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد

1. آبچکان‌های چوبی

یکی از مدل‌ های جا ظرفی‌ که طرفداران زیادی هم دارد، مدل‌های چوبی آن می‌باشد. اکثر آن‌ها از چوب بامبو ساخته شده‌اند و از زیبایی قابل توجهی برخوردار می‌باشند. می‌توان گفت که این محصولات بسیار مقرون به صرفه، قابل تجزیه و محکم هستند. اگر به دلیل محدودیت فضا در آشپزخانه به دنبال یک محصول مناسب هستید، جا ظرفی‌های چوبی با قابلیت تاشو، همان چیزی است که به آن نیاز دارید. اگرچه ممکن است برای نگهداری ظروف زیادی مناسب نباشد، با این حال یک گزینه خوب برای زمان‌هایی است که می‌خواهید تنها چند تکه از ظروف خود را داخل آن بگذارید.

اگر به دنبال مدل‌هایی هستید که مقاومت بیشتری داشته باشند و یا به مواردی نیاز دارید که پاسخگوی نیاز روزانه شما باشند، بهتر است به جای آبچکان چوبی، از جا ظرفی استیلی که ضد زنگ است استفاده کنید. به کارگیری استیل ضد زنگ در ساخت آبچکان باعث شده است تا آن‌ها در برابر خوردگی و عوامل زنگ زدگی مقاوم باشند.

2. جا ظرفی‌های پشت کانتر

از دیگر مدل‌های آبچکان که فضای کمی را اشغال کرده و بسیار کاربردی هستند، نمونه‌هایی می‌باشند که پشت سینک ظرفشویی و روی کانتر نصب می‌شوند. هر چند می‌توانید آن‌ها را روی قسمت‌های دیگر کانتر نیز داشته باشید، با این حال با توجه به دسترسی زیاد به ظروف در پشت سینک ظرفشویی، بسیاری همین قسمت از آشپزخانه را برای نصب جا ظرفی خود ترجیح می‌دهند. سیستم تخلیه آب آن شامل لوله‌هایی است که مستقیم به زیر سینک ظرفشویی متصل است و از آن خارج می‌شود.

3. جا ظرفی‌های قاب استیل

یکی دیگر از مدل‌های جدید آبچکان انواعی از آن است که شامل یک قفسه ساخته شده از استیل ضد زنگ است که ظروف داخل آن قرار می‌گیرند. از آنجایی که سیستم تخلیه آب در آن به خوبی تعبیه شده است، آب باقیمانده ظروف به راحتی وارد سینک ظرفشویی می‌شود. این جا ظرفی نیز به شما امکان نگهداری همزمان بشقاب، لیوان و قاشق را می‌دهد.

جا ظرفی آویز

4. خشک کن‌های چند منظوره

یکی دیگر از گزینه‌هایی که به عنوان یک جا ظرفی جمع و جور و قابل حمل گزینه مناسبی است، مدل‌های تاشوی آن می‌باشد. می‌توانید زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، آن را رول کرده و کنار بگذارید. در صورت نیاز می‌توانید آن را روی سینک پهن کنید. این گزینه بسیار کاربردی است و حتی برای شستن میوه‌ها نیز مناسب عمل می‌کند.

5. جا ظرفی‌های داخل سینک

اگر فضای کمتری در اختیار دارید، شاید بخواهید که جا ظرفی‌های درون سینک را امتحان کنید. وجود آن‌ها باعث می‌شود که هم در فضا صرفه جویی کنید و هم کانتر آشپزخانه یا کابینت‌ها خیس و مرطوب نشوند. به این دلیل که داخل سینک قرار می‌گیرند و آب ظروف باعث خیس شدن محیط اطراف نمی‌شود. هر چند اکثر این جا ظرفی‌ها کوچک و در اندازه‌های سینک‌های ظرفشویی توسط مجموعه‌های تولیدی جاظرفی تولید می‌شوند، با این حال زمانی که تعداد کمی ظرف دارید و می‌خواهید به طور روزانه برای شستن آن‌ها اقدام کنید، به کار شما می‌آیند.

6. جا ظرفی‌های دو طبقه

اگر آشپزخانه بزرگ و فضای کافی در اختیار دارید، می‌توانید از آبچکان‌های دو طبقه رومیزی استفاده کنید. آن‌ها برای خانواده‌های 4 نفره یا بیشتر، کاملا مناسب هستند. با دو ردیف نگهداری می‌توانید فضای کافی برای قرار دادن ظروف، فنجان‌ها و قاشق و چنگال در اختیار داشته باشید.

7. جا ظرفی‌های قابل تنظیم

این آبچکان برای نیازهای خاص شما قابل تنظیم است. به این شکل که اگر لازم به قرار دادن بشقاب بیشتری باشد، می‌توانید با تغییر اندازه سینی آن، تعداد بشقاب بیشتری در آن جای دهید.

از دیگر ویژگی‌های این قفسه‌های نگهداری ظروف این است که شامل یک لوله تخلیه برای خروج آب اضافی از سینی جا ظرفی هستند.

برخی از آن‌ها چند منظوره می‌باشند. به این شکل که حتی با ابعاد جمع و جور و کوچک کارایی بالایی دارند. در نتیجه می‌توانید به طور همزمان چند عدد لیوان، قاشق و چنگال، بشقاب و سایر ظروف را در آن قرار دهید.

8. جا ظرفی‌های تاشو

این آبچکان‌ها شبیه به حرف انگلیسی X ساخته می‌شوند و برخی از آن‌ها قابلیت تاشو دارند. هر چند کم حجم می‌باشند، با این حال می‌توانید تعداد زیادی بشقاب را درون آن‌ها قرار دهید. به همین دلیل یک انتخاب عالی برای آشپزخانه‌های مینیمالیستی امروزی به شمار می‌آیند.

جا ظرفی مدرن

9. جا ظرفی‌های هوشمند

از دیگر انواع جا ظرفی‌ها که برای دوستداران محیط زیست بسیار مناسب و کاربردی به شمار می‌آیند، انواعی از آن‌ها هستند که می‌توانید علاوه بر نگهداری ظروف، یک گیاه را در آن پرورش دهید. روند رشد به این صورت است که شما کمی خاک در قسمت مخصوص می‌ریزید و یا برای گیاهانی که آبزی هستند اصلا نیازی به خاک نخواهد بود، پس از قرار دادن ظروف در بخش آبچکان آن، آب اضافی به سمت گیاه حرکت می‌کند و این روش قطره چکانی باعث می‌شود که ریشه گیاهان همواره مرطوب باشند. با این حال به یاد داشته باشید که گیاهانی را در آن قرار دهید که مقاوم هستند و یا به آب بیشتری نیاز دارند.

10. جا ظرفی‌های پلاستیکی

این مدل‌ها از مقاومت کمتری نسبت به گزینه‌های فلزی ساخته شده از استیل برخوردار هستند، با این حال برای زمان‌هایی که ظروف زیادی ندارید، می‌توانند گزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه باشند. هر چند بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که تنها برای نگهداری قاشق و چنگال‌های خود از آن استفاده کنند.

این نمونه‌ها در طرح و رنگ‌های متفاوتی وجود دارند که می‌توانید بر حسب سلیقه و نیاز خود هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید.

11. جا ظرفی پشت پنجره

یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مدل‌های آبچکان، نمونه‌هایی هستند که پشت سینک ظرفشویی نصب می‌شوند و تعداد سبدهای بیشتری در آن‌ها وجود دارد. در نتیجه می‌توانید موارد بیشتری را در این آبچکان قرار دهید.

در نهایت به یاد داشته باشید که مسئله مهم برای خرید قفسه‌های نگهداری ظروف، ابتدا عملکرد، کیفیت و کارایی آن می‌باشد. پس از آن مواردی مثل زیبایی و ابعاد آن اهمیت پیدا می‌کند. از این رو سعی کنید که انتظارات خود را در آشپزخانه بشناسید و سپس برای خرید بهترین جا ظرفی اقدام کنید.
با بررسی انواع مدل جا ظرفی در آشپزخانه متوجه می‌شویم، بهتر است با توجه به مدل آشپزخانه و نیازی که دارید، جاظرفی مناسب خود را تهیه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.