آشپزخانه، قلب هر خانه به شمار می‌آید و بسیار مهم است که وسایل و تجهیزاتی که برای آن انتخاب می‌شوند در عین زیبایی، از کاربرد و ویژگی‌های خوبی برخوردار باشند. این مسئله برای آشپزخانه‌های اپن اهمیت بیشتری دارد، به این دلیل که معمولا از بخش‌های دیگر خانه قابل مشاهده می‌باشند و لازم است که لوازم و تجهیزات آن با دقت بیشتری انتخاب شوند. یکی از موارد پرکاربرد و مهم در آشپزخانه‌ها جا ظرفی‌ها هستند که با توجه به کاربرد آن می‌توان گفت از اجزای لاینفک هر خانه به شمار می‌آیند.
آشنایی با انواع مدل جا ظرفی برای آشپزخانه به شما کمک می‌کند تا گزینه‌ای که مناسب منزلتان است را انتخاب نمایید.

مدل‌های رومیزی

یکی از بهترین انواع مدل جا ظرفی مدل‌های رومیزی هستند. به خصوص برای زمان‌هایی که پس از اتمام یک مهمانی شلوغ اقدام به شستن ظرف‌ها می‌کنید، آبچکان‌های رومیزی گزینه خوبی خواهند بود، زیرا مقاومت و دوام بیشتری برای نگهداری ظروف سنگین ارائه می‌دهند و این به دلیل شرایط نصب آن‌ها در کنار سینک ظرفشویی است.
این نمونه‌ها از مواد چوبی، پلاستیکی و همچنین فلز ضد زنگ و آبکاری شده ساخته می‌شوند. به همین دلیل به تناسب نیاز خود می‌توانید هر یک از مدل‌های آن را تهیه کنید.

جا ظرفی سینک

جا ظرفی‌های داخل سینک

از دیگر نمونه‌های آبچکان مدل‌هایی هستند که در قسمت سبد سینک ظرفشویی قرار می‌گیرند. اگرچه از مدل‌های قبلی کوچک‌تر هستند، از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها این است که جای کمی را اشغال می‌کنند و بسیار کاربردی و در دسترس می‌باشند. این ظرف‌های فلزی برای مصرف روزانه و همچنین خانواده‌های کم جمعیت گزینه مقرون به صرفه و مناسبی خواهند بود.

آبچکان‌های جلوی پنجره

اگر سینک ظرفشویی شما مقابل پنجره قرار گرفته باشد، می‌توانید از جا ظرفی‌های جلوی پنجره استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها این است که قابل سفارشی سازی هستند. به این معنی که با توجه به ابعاد پنجره و سینک ظرفشویی می‌توانید این استندها را سفارش دهید.

نحوه نصب آن‌ها به این صورت است که پایه‌های نگهدارنده در دو طرف قاب پنجره قرار می‌گیرد و با توجه به جای مشخصی که برای بشقاب‌ها، لیوان‌ها، کارد و چنگال و یا حتی سبد میوه دارند، بسیار پرکاربرد و مناسب هستند.

جا ظرفی‌های سه گوش

ممکن است ساختار آشپزخانه شما به شکلی باشد که بخشی از کابینت‌ها در کنج و گوشه‌ها قرار داشته باشند. به منظور اینکه از این گوشه‌ها و از فضای موجود بیشترین بهره مندی را داشته باشید، می‌توانید جا ظرفی‌های سه گوش را انتخاب کنید. همچنین این نمونه‌ها برای آشپزخانه‌های کوچک خانواده‌های کم جمعیت یا تازه عروس و دامادها گزینه مناسب و مقرون به صرفه‌ای خواهد بود.

جا ظرفی سه گوش

جا ظرفی‌های کابینت

از دیگر مدل‌های آبچکان نمونه‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را داخل کابینت نصب کنید. برخی از آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ارتفاعشان قابل تغییر است. از این رو به تناسب ارتفاع و اندازه‌های کابینت تغییر کرده و داخل آن نصب می‌شوند.
هر چند نمونه‌های دیگری نیز وجود دارند که متناسب با یونیت کابینت یعنی اندازه درب کابینت قابل سفارشی سازی هستند و با توجه به ارتفاع آن می‌توانید مدل‌های دو طبقه و یا سه طبقه‌ای سفارش دهید.

مدل‌های تاشو

برای آشپزخانه‌هایی که فضای کافی به منظور قرار دادن جا ظرفی‌های رومیزی جلوی پنجره یا مواردی که فضای زیادی اشغال می‌کنند وجود ندارد، آبچکان تاشو گزینه بهتری است. به این دلیل که ارزان قیمت بوده و نصب آن‌ها به راحتی امکان پذیر است و می‌توانید پس از خشک شدن ظرف‌ها آن‌ها را تا کنید.

جا ظرفی‌های آویز

یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین آبچکان‌ها مدل‌هایی است که بالای سینک ظرفشویی نصب می‌شوند. احتمالا این نمونه‌ها بیشتر از مدل‌های قبلی در آشپزخانه‌های ایرانی یافت می‌شوند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل این است که بسیار انعطاف پذیر هستند. به این معنی که با انواع سبک دکوراسیون خانه شما هماهنگ می‌شوند.

انواع جنس آبچکان آشپزخانه

آبچکان‌ها علاوه بر مدل‌های مختلف از مواد گوناگونی ساخته می‌شوند. برخی از مهم‌ترین مواد به کار رفته در ساخت قفسه‌های نگهدارنده ظروف شامل این موارد است:

  1. جا ظرفی‌های آبکاری کروم
  2. آبچکان‌های آلومینیومی آنودایز شد
  3. جا ظرفی‌های پلاستیکی
  4. جا ظرفی‌های استیل ضد زنگ

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

جا ظرفی‌های آبکاری کروم

از مهم‌ترین ویژگی‌های آبچکان‌های کروم این است که ظاهر زیبا و براقی دارند و با توجه به روکش آن‌ها، تمیز کردن این استندها به سهولت انجام می‌شود. طراحی شیک و ظاهر زیبای این مدل‌ها باعث شده است تا برای انواع آشپزخانه‌های مدرن به کار گرفته شوند و انتخاب مستحکم و مطمئنی باشند.

استند فلزی

آبچکان‌های آلومینیومی آنودایز شده

آلومینیوم به کار رفته در این لوازم باعث شده است که در محیط‌های مرطوب ماندگاری طولانی‌تری داشته باشد. اکثر این جا ظرفی‌ها ضد خش بوده و در برابر تماس مستقیم با آب دچار زنگ زدگی نمی‌شوند. این مدل‌ها در طرح‌های گوناگون ساخته می‌شوند.

جا ظرفی‌های پلاستیکی

این مدل‌ها کاملا ایمن بادوام و در برابر شکستگی مقاوم هستند. برخی از آن‌ها با قابلیت تاشو ارائه می‌شوند. به همین دلیل فضای کمی را اشغال کرده و برای آشپزخانه‌های کوچک‌تر مناسب هستند. اگر به دنبال یک گزینه برای مصرف روزانه هستید مدل‌های پلاستیکی انتخاب خوبی برای شما خواهند بود.

جا ظرفی‌های استیل ضد زنگ

از مقاوم‌ترین و با دوام‌ترین آبچکان‌های آشپزخانه می‌توان به مدل‌هایی اشاره کرد که از استیل ضد زنگ ساخته شده‌اند. این استندها می‌توانند وزن قابل توجهی از ظروف را تحمل کرده و در تماس مداوم با آب دچار زنگ زدگی نمی‌شوند. همچنین اگر در اثر برخورد اشیای نوک تیز دچار خراش شوند ،می توانید اطمینان داشته باشید که این مسئله باعث زنگ زدگی آبچکان نخواهد شد.

در نهایت بر اساس خصوصیاتی که برای هر یک از این محصولات وجود دارد، می‌توانید گزینه‌ای که متناسب با نیاز شما و آشپزخانه است را تهیه نمایید. این استندها با قیمت‌های مختلف در بازار وجود دارند که هزینه‌های آن بر اساس همین ویژگی‌ها تعیین شده است. با این حال بهتر است مدلی را تهیه کنید که دوام و ماندگاری بالاتری ارائه می‌دهد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.