طراحی جاظرفی انواع متفاوتی را به خود اختصاص داده است که یکی از نمونه‌های آن جاظرفی چوبی می‌باشد، به همین خاطر نکته‌ای که وجود دارد موارد مصرفی است که مجموعه‌های تولیدی جا ظرفی برای هر کدام از آن‌ها در نظر گرفته است. به همین خاطر نکته‌ای که باید در نظر داشت جنس آن و همین طور نیاز‌هایی که از آن انتظار می‌‌رود خواهد بود.

جاظرفی دیواری چوبی

وجود انواع جاظرفی را دست کم نگیرید. مدلی از جاظرفی که با چوب ساخته می‌‌شود و در نوع خود منحصر به فرد خواهد بود در بیشتر موارد نکته‌ای که باید در نظر داشت موارد استفاده از این جاظرفی‌ها خواهد بود. جاظرفی چوبی عمدتا در کنار سینک قرار داده نمی‌شود و به صورت جداگانه به کار برده می‌‌شود در بیشتر موارد در داخل کابینت از آن استفاده می‌‌شود اما نکته‌ای که وجود دارد اندازه آن خواهد بود.
به کار بردن آن در داخل کابینت برای بسیاری از افراد که دسترسی راحت‌تری برای جاظرفی نیاز دارند نخواهد بود با این حال می‌‌توان آن را در بیرون از کابینت نیز قرار داد. زمانی که از جاظرفی چوبی در بیرون از کابینت استفاده می‌‌شود دیگر نگران برخورد آب با آن نخواهد بود زیرا دسترسی آب به آن کمتر می‌‌شود.

  • نکته

نکته‌ای که در رابطه با جاظرفی چوبی باید در نظر داشت نباید آب به آن برسد در این صورت امکان این که چوب آن از بین برود و یا این که پوسته پوسته شود بسیار زیاد خواهد بود. البته در بیشتر موارد امکان خواهد داشت که جنس چوبی که به کار رفته است مناسب و استاندارد باشد اما با این حال حتی جنس‌های مرغوب نیز در برابر آب از بین می‌‌روند و نمی‌توان به شکل موثری از آن‌ها بهره‌مند شد.

جاظرفی چوبی

بیشتر جاظرفی‌های چوبی در دو حالت ساخته می‌‌شوند که شامل:

  • ایستاده
  • دیواری

هستند که هر کدام از آن‌ها کاربرد‌های خاص به خود را دارا می‌‌باشند. جاظرفی دیواری اصولا کمی دور‌تر از سینک قرار داده می‌‌شود و به دیوار نصب می‌‌شود البته برای آشپزخانه‌هایی که فضا و محیط کمی را به خود اختصاص داده‌اند مناسب خواهد بود و می‌‌توان از فضا استفاده بهینه و لازم را برد.
جاظرفی چوبی از ابعاد و اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌‌شود که می‌‌توان از قابلیتی که در اندازه و طرح‌هایی که برای آن در نظر گرفته می‌‌شود نهایت استفاده را برد. بنابراین برای افرادی که ظرف‌های زیادی دارند و برای قرار دادن آن‌ها در یک مکان مناسب به دنبال جاظرفی هستند که با بقیه جاظرفی‌ها متفاوت باشد به کار بردن جاظرفی چوبی پیشنهاد خوبی خواهد بود.
جاظرفی چوبی برای دکوراسیون خانه‌هایی که بیشتر وسایل آن از جنس چوب است نیز مفید خواهد بود بر این اساس نکته‌ای که باید در نظر گرفته شود نیازمندی‌هایی است که از جاظرفی انتظار می‌‌رود.

وسایل جانبی برای جاظرفی چوبی

برای این مدل از جاظرفی وسایل جانبی زیادی قرار داده شده است یکی از وسایلی که به صورت جانبی در کنار جاظرفی چوبی قرار داده شده است جاقاشقی خواهد بود.
جاظرفی چوبی در ساخت پایینی آن دارای شیار‌هایی است که این نوع شیار‌ها برای در جریان قرار گرفتن هوا به صورت متداول بسیار مناسب خواهد بود.
با این حال زمانی که ظرف‌های خشک شده در داخل جاظرفی قرار داده می‌‌شود امکان بخار کردن آن‌ها بسیار زیاد خواهد بود به همین خاطر شیار‌هایی که در جاظرفی تعبیه شده است باعث می‌‌شود که جریان هوا به خوبی در گذر باشد و در خشک شدن هر چه بهتر ظرف‌ها کمک زیادی خواهد کرد.
هر چند که توصیه‌های زیادی برای قرار نگرفتن ظرف‌هایی که خیس هستند در رابطه با جاظرفی چوبی شده است اما امکان دارد بعد از گرفتن میزان آب زیاد آن باز هم رطوبت در ظرف باقی مانده باشد. به همین خاطر شیار‌های موجود در جاظرفی چوبی در زیر آن تعبیه شده است که فاکتور خوبی برای جاظرفی خواهد بود.

جاظرفی چوبی
تولید جا ظرفی چوبی به صورتی خواهد بود که در قسمت بالایی آن مکانی برای قرار دادن ظرف وجود دارد که به صورت هشتی ایجاد شده است که طراحی خاصی را به خود گرفته است. در قسمت زیر جاظرفی چوبی سطح ایجاد شده صاف خواهد بود و در اصل برای قرار دادن لیوان مناسب خواهد بود. یک قسمت نیز برای قرار دادن جاقاشقی است که در بیشتر موارد کنار جاظرفی تعبیه می‌‌شود که بتوان نظم بهتری را برای جاظرفی به وجود آورد.
برای جاظرفی چوبی وسیله‌ای مانند یک برس با دسته بلند ایجاد شده است که دسته آن از چوب خواهد بود. از این برس برای تمیز کاری جاظرفی استفاده می‌‌شود و پرز‌هایی که در قسمت تمیز کنندگی برس که ابتدای آن خواهد بود از جنس نرم و لطیفی است که باعث می‌‌شود به جاظرفی خط و ضربه‌ای وارد نشود. بنابراین در سالم بودن جاظرفی بسیار تاثیر خواهد داشت با این حال به کار بردن جاظرفی چوبی به عنوان یکی از زیبا‌ترین و جذاب‌ترین لوازم در آشپزخانه خواهد بود. بنابراین برای داشتن دیزاین مناسب و کافی باید از جاظرفی به شکل بهینه و مطلوبی بهره‌مند شد.
جاظرفی چوبی دیواری از دو قفسه تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها دارای شیار‌هایی در پشت و در قسمت مسطح آن هستند که باعث می‌‌شود اگر ظرف‌های قرار داده شده در جاظرفی چوبی مقداری خیس باشند زمانی که هوا در به خوبی در زیر آن جریان پیدا می‌‌کند به سرعت خشک شود و آب در چوب و ظرف باقی نماند. هر دو قسمت از طبقه جاظرفی چوبی به صورت صاف و یکدست طراحی شده است و مانند جاظرفی رومیزی نخواهد بود طرح آن متفاوت‌تر و ساده‌تر است.
البته قسمت بالای آن اندازه کوچک‌تری از نظر سطح دارد و برای قرار دادن لیوان مناسب خواهد بود و یا قرار دادن کاسه‌های کوچک‌تر که جای زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهند. این نوع از جاظرفی از وسایل جانبی برخوردار نیستند یکی از دلایلی که از وسایل جانبی برای این نوع از جاظرفی استفاده نشده است به خاطر دیواری بودن آن است زیرا تنها برای قرار دادن ظرف مناسب خواهد بود. البته اگر فاصله جاظرفی تا سینک بسیار طولانی باشد نمی‌توان دسترسی آسانی را برای جاظرفی داشت در هر صورت برای دیزاین آشپزخانه‌های چوبی مناسب‌تر خواهد بود. البته برای افرادی که تنها به زیبایی اهمیت می‌‌دهند و دسترسی به ظرف برای آن‌ها مهم نخواهد بود به کار بردن جاظرفی چوبی یکی از ایده آل‌ترین وسایلی است که می‌‌توان از آن نام برد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.