از ضروری‌ترین و مهم‌ترین نکاتی که در مورد انتخاب نوع آبچکان بسیار مهم است توجه به سایز و فضای آشپزخانه‌ی شما دارد. از طرف دیگر نیز استفاده کردن از ماشین ظرف‌شویی نیز به این منظور نیست که دیگر نیاز به آبچکان ندارید. چون برخی از مواقع قابلمه‌هایی  که در سایز بزرگ هستند را نمی‌توانید داخل ماشین ظرف‌شویی جا دهید به همین دلیل پس از شستشو نیاز خواهید داشت که آن‌ها را با دست بشویید و برای خشک شدن و برطرف کردن رطوبت آن نیاز به آبچکان دارید.

توجه به جنس کابینت

نکته‌ی بسیار مهمی که در انتخاب آبچکان داخل کابینت قابل توجه است جنس فلزی یا ام دی اف است. چون چگونگی نصب آن داخل این دو نوع جنس کابینت با یکدیگر کاملاً  متفاوت است.
قطر بدنه کابینت‌های فلزی در مقایسه با مدل ام دی اف کمتر است بر همین اساس سایز آبچکان نیز می‌بایستی دقیقاً با طول و ارتفاع درب کابینت یکی باشد، به عنوان نمونه در صورتی که کابینت‌های شما از جنس فلز است طول کابینت مورد نیاز شما 90 سانتی‌متر است و باید برای نصب آن از جا ظرفی‌های 90 سانتی‌متری استفاده کرد، لذا در صورتی که کابینت‌های شما از جنس ام دی اف است درب آن معمولاً 90 سانتی‌متر است که فضای داخلی کابینت 86.8 سانتی‌متر خواهد بود.
کارخانه‌ی تولید کننده جا ظرفی برای از بین بردن این دست از مشکلات اقدام به تولید جا ظرفی 16 میلی‌متری برای کابینت‌های ام دی اف کرده است. لازم است که قبل از خرید انواع جا ظرفی‌های ایستاده و دیواری صنعتی حتماً به جنس کابینت‌ها توجه کنید تا بتوانید انتخاب مناسب داشته باشید.

جا ظرفی آبکاری

جا ظرفی استیل یا آبکاری کدام بهتر است؟

این سؤال بسیار رایج است و معمولاً خریدارانی که برای انتخاب جا ظرفی اقدام می‌کنند حتماً از فروشندگان این نوع محصولات این سؤال را می‌پرسند. در واقع جنس تمامی جا ظرفی‌هایی که در بازار موجود است را می‌توان به دو دسته استیل و آبکاری تقسیم‌بندی کرد.
آبچکان‌های آبکاری از نمونه جا ظرفی‌هایی هستند که قیمت پایینی دارند، همچنین در صورتی که روی سطح آن‌ها خراش یا آسیبی ایجاد شود باعث زنگ زدن آن می‌شود، اما مزیتی که آبچکان‌های استیل دارند ضد زنگ هستند و در برابر رطوبت بسیار مقاوم و بادوام می‌باشند، به همین علت است که قیمت بسیار بالایی نیز دارند. توصیه می‌شود که در صورتی که قصد خرید آبچکان را دارید از آبچکان‌های استیل خریداری کنید.

جا ظرفی‌های رومیزی

بهترین انتخاب برای سینک زیر پنجره، استفاده از جا ظرفی‌های رومیزی است. از آنجایی که مدل‌های مختلفی از آبچکان رومیزی موجود است این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با قرار دادن بر روی کانتر آشپزخانه، سینک ظرف‌شویی یا میز ناهارخوری، شما نیازی به انتخاب یک جاظرفی رومیزی دیگر در کابینت بالای سینک نخواهید داشت، حتی می‌توانید از انواع مدل‌های سینک مانند توکار، زیر کورین و گرانیتی نیز تهیه کنید.

موارد استفاده از آبچکان‌های ساده و ترکیبی

با توجه به اینکه جا ظرفی‌های دیواری از لحاظ نوع کاربرد و طراحی به دو گروه ساده و ترکیبی تقسیم می‌شوند. آبچکان‌های ترکیبی به مدل‌هایی  می‌گویند که مکانی برای جا لیوانی و جا بشقابی برای آن‌ها مشخص شده است و شما پس از شستشو می‌توانید به راحتی آن‌ها را در محل مورد نظر قرار دهید.

در صورتی که آبچکان شما ساده باشد یعنی دارای یک طبقه باشد یک فضا برای جا بشقابی و جا قاشق و چنگالی برای آن‌ها تعبیه شده است از آنجایی که آبچکان‌های ساده به صورت دو طبقه داخل کابینت‌ها نصب می‌شوند. در طبقه‌ی تخت آبچکان بخشی برای قرار دادن استکان، کاسه و حتی لیوان وجود دارد و قسمتی که شیاردار است برای قرار دادن بشقاب‌ها در نظر گرفته شده است.

بهتر است آبچکان دو طبقه خریداری کنیم یا یک طبقه؟

برای خرید و انتخاب سایز آبچکان نکته‌ی مهمی که وجود دارد تعداد ظروفی است که روزانه مورد استفاده قرار می‌دهید. در صورتی که شما یک خانواده‌ی پرجمعیت هستید مناسب‌ترین آبچکان دو طبقه‌ای است که ارتفاع و فضای بیشتری نیز دارد و شما می‌توانید تعداد ظروف بیشتری را داخل آن بگذارید تا خشک شود، اما با توجه به دو طبقه بودن جا ظرفی شما دیگر امکان نصب کابینت دیگر را بالایی سینک نخواهید داشت.

جا ظرفی استیل

انواع مدل‌های آبچکان که امکان برش را ندارند

در برخی از مواقع احتمال دارد که جا ظرفی اندازه‌ی مناسبی برای نصب داخل کابینت را نداشته باشد. به عنوان نمونه چند سانتی‌متر برای کابینت بزرگ باشد، در این شرایط نیاز است که جا ظرفی را متناسب با اندازه‌ی کابینت‌های خود برش دهید. اغلب نمونه‌های جا ظرفی‌های موجود در بازار را می‌توان به راحتی برش داد؛ که از میان آن‌ها می‌توان به آبچکان‌هایی  که ابتدا و انتهای آن‌ها به وسیله‌ی یک گیره کاملاً  بسته باشند امکان برش دادن نیست.

چه زمانی امکان خم شدن یا تغییر حالت آبچکان وجود دارد؟

احتمالاً شما هم مشاهده کرده‌اید که به مرور زمان آبچکان شما خم یا تغییر حالت می‌دهد. تمامی‌ مدل‌های موجود در بازار از مقاومت و دوام بسیار لازم برای قرار دادن ظروف با وزن سنگین را دارند، لذا در برخی از کابینت‌ها نیاز به آبچکان‌های کوچک است بر همین اساس است که بعد از نصب این نوع از جا ظرفی‌ها بر اساس کوچک بودن سایز آبچکان با گذشت زمان این امکان وجود دارد که آبچکان خم شود به همین دلیل توصیه می‌شود که در خرید جا ظرفی‌ها به طول کابینت دقت و توجه ویژه‌ای داشته باشید.

آبچکان آویز

چنانچه که فضا و اندازه‌ی آشپزخانه‌ی شما کوچک است شما می‌توانید از آبچکان‌های که در داخل دیوار به طول 60 سانتی‌متری است به راحتی فرایند نصب را انجام دهید. در صورت چنین شرایطی شما می‌توانید از آبچکان‌های آویز استفاده کنید که علاوه بر بهینه‌سازی فضا می‌توانید، کابینت بالای سینک را به سایر ظروف اضافی دیگر یا مواد غذایی اختصاص دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.